Eisen per doelgroep – studiekiezers – master nationaal en internationaal

De doelgroep studiekiezers heeft een aantal subdoelgroepen. Degenen die in het keuzeproces staan om te kiezen voor een master opleiding is een van deze subdoelgroepen.

Elk van deze subdoelgroepen krijgt een eigen startpagina.

  • Voor de masterkiezer is de start: www.tudelft.nl/master
  • De startpagina van masterkiezers is een afgeleide van de homepage van de TU Delft.
  • De voertaal voor de masterpagina is Engels.
  • De eerste lagen van de masterpaginas zal wel een Nederlands-Engels switch bevatten, dieper in de navigatie zal de informatie alleen in het engels aangeboden worden.
  • De tone of voice, inhoud, gebruik van beeld en filmmateriaal dient aan te sluiten bij de doelgroep.
  • Gebruik van beeldend materiaal heeft de voorkeur boven tekst.
  • De gebruiker van de master website dient primair een hulpmiddel te zijn voor de potentiele masters.
  • Inhoud van de studie
    • De site dient de stap van een bachelor in Nederland naar een master in Delft inzichtelijk te maken. Hieruit moet tevens blijkenof en welk schakelprogramma gedaan dient te worden.
      De huidige bachelor opleiding is hierbij het belangrijkste uitgangspunt.
    • De ontvangende masteropleiding dient ook een uitgangspunt te kunnen zijn waarbij de bezoekers willen zien wat men moet doen om de opleiding te kunnen gaan volgen. Deze manier van zoeken is een gerelateerd item bij een pagina van een masteropleiding.
    • hierbij dienen keuzvakken, (buitenlandse) stages en minors betrokken te zijn.
    • Het infomatieniveau van de verschillende opleidingen dient gelijk aanwezig te zijn om vergelijking tussen opleidingen mogelijk te maken.
    • er dient een opsomming te zijn van de masteropleidingen bij de universiteit
    • Deze opsomming dient voorzien te zijn van een korte toelichting van de studie.
    • De taal / tone of voice dient aan te sluiten bij de terminologie van bachelor studenten (maar niet specifiek voor Delftse bachelor studenten.
    • Een opleiding dient beschreven te zijn in de vorm van een omschrijving die tot de verbeelding spreekt (een verhaal over de inhoud van de studie en wat daar interessant aan is in plaats van een droge opsomming van de specificaties)
    • elke opleiding dient voorzien te zijn van het toekomstperspectief, in de vorm van een gerelateerd onderwerp.
    • Feiten, cijfers en rijtjes dienen aanwezig te zijn maar als gerelateerde informatie
    • De site dient informatie te geven over toe
  • Vorm van de Studie
    • de site dient inzicht te geven in hoe het is om de studie te doen (hoe is het om een dag/maand/jaar te studeren?)
    • de site dient inzicht te geven in de verdeling tussen theorie en praktijk
    • de site dient inzicht te geven in de hoeveelheid contacturen met docenten
    • de site dient inzicht te geven in het rooster op hoofdlijnen
    • de site dient doorverwijzingen te hebben naar de gedetailleerde informatie
    • de site dient voorzien te zijn van persoonlijke en beeldende verhalen van zittende studenten en docenten
  • Omgeving van de Studie
    • de site dient potentiele kiezers het gevoel te gevan dat ze met een keuze voor de TU Delft een goede keuze maken
    • de site dient een indruk te geven van hoe de studentenpopulatie is opgebouwd (om in te kunnen schatten of men daar in past).
    • De site dient een indruk te geven met welke docenten ze te maken krijgen (om te kijken of dat aansluit bij henzelf)
    • de site dient een indruk te geven van de omgeving waarin een potentiele student terecht gaat komen (om in te kunnen schatten of men daar in past).
    • de site dient de universiteit (de fysieke campus) als geheel te beschouwen.
    • De site dient beelden (film) van de campusomgeving te tonen. Hierbij is het belangrijk om sfeer over te brengen
    • De site dient een indruk te geven van Delft als stad om in te studeren
    • Beeld en filmmateriaal spelen hierbij een belangrijke rol.
    • Het is belangrijk de sfeer van de stad weer te geven
    • De site dient de verschillen tussen Delft en alternatieve steden (per opleiding kan dat verschillen) te benadrukken.
    • De site dient inzicht te geven in eventuele reistijden
    • (internationale) studenten moeten aan het woord komen, d.m.v. weblogs, interviews, testimonials om hun visie op de master weer te geven.
  • Voorlichtingsdagen, open dagen en meeloodagen
    • De site dient sfeerimpressies van eerder voorlichtingsactiviteiten te tonen
    • Deze sfeerimpressies / indrukken dienen bij voorkeur afkomstig te zijn van mede – masterkiezers
    • De site dient het live bezoeken van de site zo makkelijk mogelijk te maken (icm CRM)
    • De voorlichtende informatie op de site over een opleiding dient eerlijk, nuttig en objectief te zijn.
    • Inhoud van foldermateriaal van opleidingen dient niet 1 op 1 overgenomen te worden op de website.
  • Belangrijk voor internationale master studenten
    • De site dient de (inhoudelijke) verschillen met een vergelijkbare studie in een andere stad, bij een ander instituut, weer te geven zowel nationaal als internationaal.
    • De site dient informatie over toelatingseisen en beursen te tonen.
    • De site dient informatie te geven over de status/ranking van de universiteit t.o.v. andere internationale universiteiten
    • De site dient informatie over publicaties en onderzoeken zichtbaar te maken, t.b.v. kwaliteitslabel waar int. master studenten naar op zoek zijn
    • Alternatieven voor de Voorlichtinglichtingsdagen moeten op toegankelijk zijn op de site. Denk aan email, telefoon, chat met docenten/int. studenten.
Be Sociable, Share!

4 comments

Ik denk dat deze eis: “(internationale) studenten moeten aan het woord komen, d.m.v. weblogs, interviews, testimonials om hun visie op de master weer te geven.” net zo goed geldt voor nationale masterkiezers. De weblogs, testimonials etc. moeten gewoon een goed beeld geven van onze MSc populatie. Geen specifieke eis voor de internationale masterkiezer dus.

“De site dient het live bezoeken van de site zo makkelijk mogelijk te maken (icm CRM)”
Wat betekent deze eis precies?

Het zou mooi zijn als 2 a 3 studenten per opleiding (BSc en MSc) een blog bijhouden.
Voor Alumni, die wellicht erg druk zijn met een nieuwe baan, kan een interview ook illustratief zijn

Er zijn onlangs een 5 tal studenten gestart met bloggen voor de TU. Dit is terug te vinden op: http://www.tudelft.nl/live/pagina.jsp?id=cbde2773-063b-45b0-80e2-b7ad3e8d11ce&lang=nl

Leave a Reply

© 2011 TU Delft